Energirigtig kørsel hos Viby El-værk

Måler bil
Viby El-værk udfører målerudskiftning med 3 el-biler

 

 

 

 

Viby El-værk har taget elbilen til sig. Tre styks endda. Størrelsen og rækkevidden passer perfekt til at nå den målerudskiftning elværket har gang i.
Det begyndte med en, men endte med tre. Elbiler altså. For godt nok har direktør for Viby El-værk, Thorkild Videbæk, længe haft et godt øje til Renaults elbiler, men havde i første omgang tænkt, at Viby El-værk kun skulle anskaffe en enkelt af slagsen.

”Da jeg prøvede bilen hos Sondrup Bilcenter og så hvor stort lastrummet var, endte vi med at lease tre stykker. To af dem bruger vi selv og den tredje deler vi med Lokalenergi,” siger Thorkild Videbæk.

Og bilerne har vist sig perfekte til en af de opgaver Viby El-værk arbejder med lige i øjeblikket. Der skal nemlig udskiftes målere i hele Viby El-værks forsyningsområde. Et projekt, som kører over lang tid, men hvor bilerne ikke kører særligt mange kilometer om dagen. Rækkevidden på op til 130 kilometer per opladning passer til, at bilerne kan nå en dagsrute i Aarhus.

”Derudover har vi kun fået gode tilbagemeldinger fra folkene, der kører bilerne. De fortæller, at bilerne er yderst behagelige at køre i. De er jo så godt som støjfri, hvilket er rart, når en stor del af ens arbejdsdag foregår i bilen,” fortæller Thorkild Videbæk.

Og faktisk er Viby El-værk ikke de eneste, der har investeret i elbiler. Både i Brabrand og Galten har de investeret i elbiler, der skal bringe elselskabernes folk rundt.

”Hvis ikke elværker skal køre i elbiler, ved jeg da snart ikke, hvem der skal gøre det,” siger Thorkild Videbæk.
Langt fra en ellert
El-bilerne har Viby elværk fået leveret fra Sondrup Bilcenter, som er klimapartner med Aarhus Kommune. Her fortæller salgskonsulent Thomas Hansen, at virksomhederne så småt er ved at få øjnene op for elbilerne.

”Netop fordi en Renault Kangoo ZE er en rigtig bil, hvor dieselmotoren blot er erstattet af en elmotor, opleves den som en helt almindelig vogn og er langt fra de fordomme, man kan have om elbilerne. Men forbeholdene er der stadigvæk, og derfor er det også godt, at virksomheder som Viby Elværk går foran og viser, at bilerne godt kan bruges i det daglige arbejde,” siger han.

Ydermere er der minimal vedligeholdelse af vognen, da en elbil indeholder væsentligt færre sliddele end en konventionel bil.

”Selvfølgelig skal man skifte bremser som på en almindelig bil. Og derudover kan batteriet over tid tabe kapacitet. Det er dog ikke noget problem for kunden, da man hos Renault leaser batteriet, så hvis det står af, får man bare et nyt. I det store hele er der flere fordele end ulemper ved at køre i elbil,” siger Thomas Hansen.